Hvorfor bør nettsiden være responsiv?

av Jørgen Aschjem

La oss starte med hva en responsiv nettside er.

Begrepet responsivt design brukes hovedsaklig om nettsider som er designet og tilpasset ulike skjermformater. Smarttelefoner, lesebrett og dataskjermer har mange forskjellige størrelser, formater og oppløsning. Hensikten med responsiv nettside design er å lage optimaliserte visninger for alle disse ulike skjermene.

Smarttelefon utgjør stadig mer av internettbruken, og det stiller krav om å lage nettsider som også ser bra ut på mobil. Viste du at Facebook er den nettsiden nordmenn besøker mest og at mobilenheter brukes i over 80% av gangene vi besøker denne siden.

21. april 2015 endret Google algoritmene for rangering av nettsider som er mobilvennlige til å rangere mye høyere enn sider som ikke er mobilvennlige. Dette er dårlig nytt for ca 80% av alle eiere av nettsider som ikke tilfredstiller disse kravene – de risikerer å miste synlighet, få færre kunder, kanskje uten å være klar over hvorfor. Les saken her...

Her er Googles kriterier som brukes for å vurdere en side er mobilvennlig:

  1. Innholdet må være tilpasset skjermen uten å scrolle sidelengs eller forstørre.
  2. Unngå bruk av Flash som ikke støttes av mobile enheter.
  3. Teksten skal være lesbar.
  4. Linker og knapper må ha god nok avstand slik at det er enkelt å klikke på disse.

Du kan ta testen å sjekke om din nettside tilfredstiller Googles krav til å være mobiltilpasset her...

Lager bedriften responsive sider og er løsningen tilpasset Googlekrav?

Ofte stilte spørsmål

Her har vi samlet de spørsmålene vi oftes får fra våre kunder. Ring oss eller send oss gjerne en henvendelse om du har et spørsmål.

Hver gang du har kjøpt noe på internett så har det selskapet brukt en eller annen betalingsløsning. Det er disse som kobler de store kredittkortselskapene som VISA og Mastercard med nettbutikkene, som gjør at de slipper å navigere den regulatoriske jungelen og sikkerhetsrisikoen det er å akseptere kortbetalinger direkte.

12 grunner til å ha en nettside

Fordeler med egen webside :

1. Bedriften er alltid tilgjengelig, til kunder og potensielle, 24 timer i døgnet / 365 dager i året.

2. Mer synlig i markedet.

3. Dine brosjyrer rotes fort bort av dine kunder. Din nettside er alltid tilgjengelig.

4. Flere får tilgang til informasjon om dine produkter og tjenester, når de måtte ønske det.

5. Istedenfor å bruke tid i telefonen, kan man henvise kunder til websiden for informasjon. 

6. Reklame, annonser, Linker på andre web/organisasjons/foreninger kan henvise til deres webadresse der man finner en mengde relevant informasjon. Informasjonen kan alltid være oppdatert.

7. Websiden fungerer som et utstillingsvindu for dine produkter og tjenester.

8. Det er mye enklere og billigere å oppdatere en hjemmeside enn å trykke nye brosjyrer.

9. Internett benyttes i dag som informasjonskanal for produkter og tjenester man trenger.

10. Bedriftens webside er en viktig del av den totale servicen som bedriften tilbyr kunder. Mange setter pris på å finne informasjon om bedriften også utenom de ordinære åpningstidene.

11. En potensiell kunde som finner nyttig informasjon på nettet om deres bedrift, vil velge din bedrift fremfor en konkurrent som ikke er like synlig.

12. På websiden kan det tilbys nedlastning av bilder, info, faktablad, produktinformasjon, timeplaner, kjørelister, terminlister osv…osv… Mye enklere enn å sende brev, brosjyrer til alle dine klienter.

I dag har de fleste som er på nett også en Facebookkonto. Fordelen med Facebook er at du har «alt» på et sted og det er enkelt og følge med på hva venner/bedrifter legger ut av oppdateringer. I det siste årene er det mer og mer vanlig å ha en Facebookside i tillegg til den vanlige hjemmesiden, men vi har også lagt merke til at noen kun har en Facebook-side/gruppe der man legger ut oppdateringer.

Hva bør du velge hjemmeside eller Facebookside?

Vi får si som Ole Brum «ja takk, begge deler!».

Fordeler og ulemper med Facebook:

Fordeler: 

• Veldig enkelt å oppdatere både fra mobil og pc
• Du trenger ikke å tilpasse størrelsen på bilder som lastes opp
• Du når fort ut til de som følger Facebooksiden din
• Du trenger ingen forkunnskaper for å sette opp og administrere en slik side
• Gratis

Ulemper:

• Du må ha Facebook for å følge siden din
• Du kan ikke opprette mer avansert struktur som du selv måtte ønske
• Blir fort litt «rotete» og uoversiktlig
• Inget godt arkiv
• Ingen søkemulighet etter eldre innlegg
• Dårlig resultat i søkemotorer og blir innlegget funnet så er det liten sjans for at de velger å ga til din Facebookside – de velger heller en nettside basert på søkeresultatet.

Fordeler og ulemper hjemmeside:

Det å ha en hjemmeside gir deg større muligheter til å tilpasse siden, men det er samtidig mer å administrere.

Fordeler:

• Har mye større valgmuligheter når det gjelder design
• Ryddigere design, du velger om nyhetene skal komme på frontsiden eller om frontsiden skal være preget med bilder
• Du kan koble siden til ulike sosiale medier (Instagram, Twitter, Facebook)
• Du kan  dele opp siden i ulike undersider
• En nettside kan gjøre tusenvis av ting som en Facebookside ikke kan

Ulemper:

• En hjemmeside har større valgmuligheter og er derfor mer innviklet å holde på med
• Det koster ofte litt å sette opp en hjemmeside
• Vanskeligere å sette opp (Du må velge hvilken hjemmeside plattform du skal benytte og bygge siden etterpå (WordPress, Joomla)
• Man må ofte tilpasse størrelsene på bildene før de lastes opp til hjemmesiden

De5ign anbefaler:

Facebook:

Vi anbefaler de fleste bedrifter å ha en Facebookside. Vi anbefaler at administratorene for siden har et sett med regler å følge for det er nesten litt for lett å poste noe som kanskje ikke er helt velformulert eller passende for dine følgere. Facebook har en del retningslinjer som bør gjennomgås fra tid til annen.

Hjemmeside:

I følge tall fra Internett World Statistics er 95% av den norske befolkningen på nett per 2016. Dette plasserer oss i toppen av internett-penetrasjon i verden. Det å da vurdere å ikke være på nett blir veldig feil.

Web er blitt brukernes førstevalgsmedium

Mange velger web først når de skal innhente informasjon om varer og tjenester. Beste måte å bli funnet er med å ha en godt utviklet nettside.

 

 

Joomla!™ CMS (Content Management System) publiseringsløsning / publiseringsverktøy er en fri programvare kodet i PHP og benytter seg av en database. At det er fri programvare betyr at Joomla!™ CMS er til fri bruk.

Idéen med en publiseringsløsning er at det skal være lett å bygge opp og oppdatere sin hjemmeside, online og uten bruk av spesielle programmer.

Man har kun bruk for en pc med adgang til internett, hvor en kan gå inn på sin hjemmeside og rette/redigere den online.

Joomla!™ CMS inneholder mange muligheter. For å ta noen eksempler: Artikler, nyhetsbullentiner, blogg, forum, produktkatalog, e-handel, galleri, RSS, kalender, utskriftsvennlige sider, fortell en venn, søking på hjemmesiden og ikke minst den er også på norsk!

La oss starte med hva en responsiv nettside er.

Begrepet responsivt design brukes hovedsaklig om nettsider som er designet og tilpasset ulike skjermformater. Smarttelefoner, lesebrett og dataskjermer har mange forskjellige størrelser, formater og oppløsning. Hensikten med responsiv nettside design er å lage optimaliserte visninger for alle disse ulike skjermene.

Smarttelefon utgjør stadig mer av internettbruken, og det stiller krav om å lage nettsider som også ser bra ut på mobil. Viste du at Facebook er den nettsiden nordmenn besøker mest og at mobilenheter brukes i over 80% av gangene vi besøker denne siden.

21. april 2015 endret Google algoritmene for rangering av nettsider som er mobilvennlige til å rangere mye høyere enn sider som ikke er mobilvennlige. Dette er dårlig nytt for ca 80% av alle eiere av nettsider som ikke tilfredstiller disse kravene – de risikerer å miste synlighet, få færre kunder, kanskje uten å være klar over hvorfor. Les saken her...

Her er Googles kriterier som brukes for å vurdere en side er mobilvennlig:

  1. Innholdet må være tilpasset skjermen uten å scrolle sidelengs eller forstørre.
  2. Unngå bruk av Flash som ikke støttes av mobile enheter.
  3. Teksten skal være lesbar.
  4. Linker og knapper må ha god nok avstand slik at det er enkelt å klikke på disse.

Du kan ta testen å sjekke om din nettside tilfredstiller Googles krav til å være mobiltilpasset her...

Lager bedriften responsive sider og er løsningen tilpasset Googlekrav?

Her finner du markedets mest kjente publiseringsløsning/ nettbutikkløsninger

Det finnes svært mange nettbutikkløsninger på markedet, men det kan ofte være vanskelig å vite hvilken nettbutikkløsning som er det rette valget for deg. Åpen kildekode er et godt utgangspunkt for deg som skal starte nettbutikk da det finnes et stort utvalg av nettbutikkløsninger som rimlig å kjøpe og lette å bruke. Nedenfor er noen eksempler:

• OpenCart
• PrestaShop
• Magento Community Edition
• Zen Cart
• Spree Commerce
• Drupal Commerce
• Virtuemart
• osCommerce
• SimpleCart
• WooCommerce
• WP e-Commerce
• Jigoshop

Hvilken nettbutikkløsning / publiseringsløsning er best?

Hvilken publiseringsløsning for netthandel bør man velge når man skal starte opp sin egen nettbutikk? Dette avhenger selvsagt av om det dreier seg om;

• Nyetablert/etablert
• En stor/liten bedrift
• Stort/lite budsjett
• Bedrift rettet mot det norske markedet, eller større internasjonal satsning

Før du bestemmer deg for å starte din egen nettbutikk – må du ha en grundig plan, og stille deg selv spørsmå som; hvorfor vil du ha en nettbutikk? Hva skal du selge? Hvem skal du selge til? Hvem er dine konkurrenter? Hvilke lover og regler må en følge? Hvilke integrasjoner må gjøres? Hvor stort er budsjettet for satsningen.

Hvilken betalingsløsning bør du velge til din nettbutikk?

DIBS, NETS, Paypal? Hør med oss om hva vi anbefaler!

De fleste nettbutikker i Norge har mulighet for følgende kredittkortløsninger:

La oss starte med hva er hensikten med en blogg?

Det finnes en del statestikk rundt dette. I følge Hubspot, vil markedsførere som skriver blogg få 67% flere leads og få mer enn 97% flere eksterne linker til nettsiden som igjen Gir bedre SEO/ranking hos Google. Likevel så gjør mange firmaer dette feil fordi de ikke forstår alle basisprinsippene for å lykkes.

Det finnes to typer bloggere

Vi i De5ign mener at det finnes to typer bloggere. Den ene typen lever av å blogge innenfor en spesiell niche. De jobber for å bygge opp en stor, loyal følgergruppe som har tiltro til det som skrives. De tjener penger på trafikk til nettsiden (bloggen), annonser, og fra selskaper som er villig til å betale for at produktene de har omtales av bloggeren. For å være helt ærlig så skjønner vi ikke at noen ønsker å betale en blogger for å promotere et produkt. Dette kan fort få veldig negative følger.

Den andre typen bloggere er firmaer som skriver om egne produkter, tjenester og alt annet som måtte være nyttig for følgerne. Disse kan også få mange følgere, men for å være ærlig så er det ganske sjelden. Å skrive artiklene koster deg ikke noe annet enn din tid. Du skriver blogg for å få leads – og det fungerer.

Hvilke feil gjør de fleste bloggere?

De fleste bedrifter feiler med bloggen fordi de misforstår hensikten ved å ha en blogg. Den første feilen er å tro at folk bryr seg – det gjør de ikke. De fleste som leser bloggen din gjør det ikke for at det gir den en glede, de skumleser innholdet for de prøver rett og slett å finne løsningen på et problem.

Vi i De5ign har ofte hørt om bedrifter som vil ha en blogg “som folk stadig kommer tilbake til”. Dette er en umulig drøm, men uansett så bør heller ikke det være hensikten. Høyst sansynlig så leser du denne teksten nå fordi du har googlet blogg pluss et annet ord eller to, og er vi riktig heldige så kan det føre frem til et samarbeid en dag. Uttrykket “content is king’” er alt. Skriv om relevant innhold for den du ønsker skal besøke din side. Besøker de siden en gang så kan det være nok til at du har de som kunde i lang tid.

Hvordan dra nytte av en blogg som nesten ingen leser?

De fleste bedrifters nettsider kommuniserer det de har å tilby. "No shit Sherlock!" sier du sikkert nå. Problemet er å klare å rangere som topp 2o med relevante søkeord, da konkurrentene dine bruker de samme ordene. Å skrive en blogg gir deg mulighet til å bruke kundens ord og problemstillinger. Ofte så søker vi på problemet vårt på Google, noen ganger for vi ikke vet svaret andre ganger for å prøve å ha et åpent sinn. 

Tre steg for suksess med din blogg

Følg disse tre stegene for å få flere leads til din side. Legg merke til at jeg ikke skriver følg disse tre enkle stegene...det er med hensikt fordi det er ikke enkelt, faktisk ganske vanskelig, men ikke gi opp.

  1. Sett deg inn i hvilke søkeord som er relevante for trafikk til din side.
  2. Sjekk med googleverktøy hvordan de rangeres og fortsett å let etter nye ordkombinasjoner.
  3. Skap bloggposter som er bevisst optimalisert med ordene som du har valgt ut.

Som du ser så er dette sikkert en helt annen måte å skrive på enn det du gjør i dag, men det fungerer bedre.