4 grunner til at din bedrift trenger en e-handel nettbutikk

av Jeffrey Spronk

For at en bedrift skal vokse må bedriften få konsekvent nye kunder og kommunisere effektivt med eksisterende kunder. Hvis du har en bedrift da har du sikkert opplevd at disse to kravene for vekst er ikke enkelt å oppnå. Å lage en nettbutikk og å starte med e-handel kan nettopp bryte gjennom denne begrensningen og kan øke salg av dine produkter eller tjenester.

4 grunner til at en e-handel nettbutikk er nødvendig for at din bedrift skal kunne vokse.

Samle prospekter og kundedata for online markedsføring.

Det er vanskelig å samle inn e-postadresser og annen nyttig informasjon på en fysisk mate når en kunde kommer til din bedrift for å kjøpe noen. Kunder som er på målstreken å kjøpe velger ofte ikke å forlenge prosessen ved å gi ekstra informasjon, slik e-postadresser eller telefonnummer etter salget er gjennomført. Å samle inn informasjon på ditt nettsted er det mer effektivt, fordi kunder som besøker ditt nettsted kan gjøre dette på sin egen tid.

Online markedsføring gir deg muligheten å øke kommunikasjon til potensielle kunder. Fysiske bedrifter har strength tatt ikke denne muligheten. Derfor er det å anbefale å utvikle måter å skaffe informasjon av kunder. En nettbutikk gir deg ulike muligheter å gjøre nettopp dette.

Nå nye potensielle kunder gjennom søkemotor-
optimalisering.

En stor faktor I synlighet er hvor bedriften geografisk ligger. Hvis din bedrift ikke er på et bra sted er synligheten også dårligere. Å tilby synligheten både fysisk og online gjennom e-handel styrker din posisjon å nå potensielle kunder. I stedet for at din fysiske adresse bestemmer virksomhetens synlighet, bestemmer en bra nettbutikk din evne å rangere høyt I søkemotorer f. eks. Google og Yahoo. Med andre ord, hvor synlig du er på nettet. Potensielle kunder som ikke har kjørt forbi din bedrift eller hørt om din bedrift fra noen andre, har muligheten til å finne deg på nettet. Mennesker søker hverdag etter noe relevant som din bedrift tilbyr og et nettsted som tilbyr e-handel med en nettbutikk gir deg muligheten å bli funnet og selge dine varer eller tjenester til dem direkte via nettet.

Øke synligheten av store kampanjer.

Hver bedrift har visse kampanjer og er alltid på utkikk etter måter å spre ordet om sine nyeste tilbudene. Din e-handel butikk er en annen vei å markedsføre spesielle kampanjer. Disse kampanjene er også en fin måte å kjøre det første punktet i dette innlegget, å samle informasjon om kundene. Besøkende til enten en av deres bedrifter (online og offline) bør utsettes for disse kampanjene, slik at bedriften kan dra nytte av dem. Kampanjer hjelper bedriften å vokse på kort sikt med økt salg, men også langsiktig siden kampanjer inkluderer vanligvis en innsamling av prospekter og kundedata - noe som gir deg muligheten til å nå ut til disse menneskene senere.

La potensielle kunder handle hvor, hvordan og når de vil.

Hvis du bare har én måte folk kan handle dine produkter, da går du glipp av den prosentandelen av kjøpere som foretrekker å handle den andre veien.

Mange mennesker liker å handle på nettet for å unngå reisetid og trafikk mens de nyter komforten av deres eget hjem. Å handle på nettet gir dem muligheten til å handle når de vil, også når bedriften er stengt. Din e-handel nettbutikk er alltid åpen. Uavhengig av en person sin grunn, flere og flere mennesker handler på nett for å få shopping gjort. 85 prosent av den voksne befolkningen handler på nett minst en gang I løpet av året og nesten 40 prosent av nordmenn netthander minst en gang I måneden. (Netthandel I Norden 2016, Postnord)

Andre foretrekker å komme til butikken, slik at de kan ta på og undersøke varene. Selv om de fant bedriften din på nettet og forsket dine produkter i mer detalj, kan de bestemme seg for å komme til butikken for å gjøre kjøpet. Halvparten av alle norske nettkunder oppgir at de I et gjennomsnittlig kvartal sjekker ut varer på nett som de senere kjøper i en butikk.

En slik forretningsmodell, ved å ha både en offline- og online plassering heter på engelsk "click og mortar". En bedrift som har offline- og online operasjoner kan tilby kundene fordelene av rask e-handel og tradisjonell ansikt-til-ansikt tjenester.

Vil du vite mer om fordelene ved å ha både en offline- og offline plassering? Vi møter deg gjerne for en uforpliktende samtale!

Starte nettbutikk? Hva bør jeg tenke på?

Vi kan bidra til at din nettside skaffer deg flere kunder!