Google AdWords vs. SEO - Hvilken er best for din markedsføring?

av Jeffrey Spronk

Google Adwords og SEO er de viktigste komponentene i Search Engine Marketing (SEM) og er blant de mest verdifulle verktøy når du kjører digitale markedsføringskampanjer. De har forskjeller og likheter, og det er situasjoner som du bør bruke dem sammen eller hver for seg, avhengig av din virksomhet og markedsføringsmål.

Hva er Google AdWords?

Hvis du er ny på digital markedsføring, har du kanskje hørt folk snakke om PPC, Google Adwords og ting som CPC, men du er ikke sikker på hva ordene betyr. La meg forklare.

Google Adwords er en reklameplattform som eies av Google. Annonsører kan bruke denne plattformen til å plassere sine annonser i Googles søkeresultatsider, Google-produkter (YouTube, Gmail osv) og tusenvis av andre nettsteder som deltar i AdWords-programmet.

Som annonsør kan du velge å betale når noen klikker på annonsen din (pris per klikk eller CPC) eller når folk ser annonsen (CPM eller kostnad per tusenvis av visninger). Hele Google Adwords systemet fungerer som en stor auksjon der annonsører konkurrere om de tilgjengelige reklamesteder.

Hva er SEO?

Søkemotoroptimalisering eller SEO har å gjøre med å få bedre rangering i søkemotorsider av Google, Yahoo, Bing og andre store søkemotorer. For å oppnå det, må du sørge for at nettstedet ditt er søkemotor vennlig.

En søkemotor vennlig nettside kan "lese" lett av søkemotorer og brukes med letthet av brukerne. Den generelle ideen er å ha en rask og funksjonell nettside med unikt innhold som gir en god opplevelse for sluttbrukeren.

Google AdWords vs. SEO

Nå du har en generell ide om hva Google Adwords og SEO er, kan jeg sammenligne de to metodene:

•  Google Adwords er bare tilgjengelig på Googles søkemotor, mens SEO prinsipper gjelder for alle søkemotorer.
•  Google Adwords trafikk er betalt, mens SEO trafikk er gratis.
•  Google Adwords annonser vises ofte på toppen. Under visse betingelser (bl.a. by mer penger på søkeordene)  kan du få en av de høyeste annonseplasseringer, men med SEO må du jobbe mye hardere for å få en av de topp plasseringene med organiske søkeresultater.
•  Google Adwords er raskere enn SEO, siden du kan lage reklamekampanjer nesten umiddelbart og begynne å få målrettet trafikk, mens med SEO trenger du mer tid (spesielt for nye nettsteder) for å få gode rangeringer og trafikk.
•  Med Google Adwords er lettere å beregne avkastningen. Med SEO er det vanskeligere, fordi det er mange faktorer som spiller en rolle, og ikke bare utgifter og inntekter.
•  Når du slutter med en Google Adwords-kampanje stopper trafikken også, men når du begynner å få organisk trafikk med SEO vil dette fortsette på lang sikt.
• Med Google Adwords kan du målrette mange søkeord samtidig. Med SEO trenger du å fokusere på noen få nøkkelord for å nå best resultat.
• Med Google Adwords kan du annonsere på andre Google-nettsteder og nettsteder som bruker Google Adsense, men resultatene fra SEO er kun for søkeresultatsidene.

Hvilken er den beste for din markedsføring?

Nye selskaper kan starte med Google AdWords.

Den største fordelen med Google Adwords er at det kan gi deg raskere resultater. Du må betale for hver av de besøkene du får fra Google AdWords. Hvis kampanjene er lønnsomt kan du rettferdiggjøre investeringen i PPC og møte dine forretningsmessige mål.

Google Adwords er ideelt for start-ups og nye selskaper som ønsker å få målrettet trafikk raskt i den hensikt å gjøre salg, finne nye kunder for å teste sine produkter, prosedyrer, nettsted-effektivitet og enhver annen komponent i deres salg eller markedsføring prosesser.

Ovennevnte gjelder hvis du bruker Google AdWords klokt og forsiktig. Det er veldig lett å begynne å bruke penger på Google AdWords og hvis du ikke har riktig overvåkings- og kontrollverktøy vil du ende opp med å gjøre tap i stedet for profitt.

Hva vi i De5ign alltid forteller til våre kunder om Google Adwords er at hvis du ikke bruker den riktig vil det være som å spille i et kasino hvor du bruker penger med at noen ganger vil du få det tilbake, men stort sett taper du penger!

Mens systemet er enkelt å bruke (slik at du bruker mer), hvis du ikke har kunnskap og erfaring til å kjøre Google Adwords kampanjer, er det å anbefale å ansette fagfolk til å gjøre dette for deg. Det kan du spare mye penger!

Ikke glem SEO

Det er en god idé å starte med Google Adwords, fordi det er raskere, men du bør også begynne å jobbe med SEO, content marketing og sosiale medier for bedre resultater. Disse 3 verktøyene er alt du trenger for langsiktig online suksess.

Content marketing vil hjelpe deg å skape den rette innhold. SEO vil hjelpe deg med å optimalisere innholdet for søkemotorene og få mer organisk trafikk. Sosiale medier vil markedsføre SEO-optimalisert innhold til et bredere publikum.

Bør jeg bruke Google Adwords og søkemotoroptimalisering samtidig?

Noen hevder at når du får SEO trafikk trenger du ikke å bruke Google Adwords, men dette er en feil tilnærming. Selv om du har gode plasseringer, kan du fortsatt bruke Google Adwords og få mer eksponering for de samme søkeordene som du får gjennom SEO. Du kan måle resultatene av dine Google Adwords kampanjer og hvis de er lønnsomme kan du selv øke budsjettene for en høyere avkastning.

ANBEFALT FOR DEG:

Svaret er enkelt, begge deler. Kom igang med Google Adwords – få trafikk og jobb parallelt med SEO, “content marketing” og sosiale medier, slik at du får organisk trafikk og besøk fra kunder på lang sikt.

Konklusjon

Google Adwords og SEO er ikke konkurrenter, Men er to kraftige verktøy i digital markedsføring. Du kan bruke Google AdWords når du vil ha trafikken raskt, men du trenger SEO for langsiktig og bærekraftig online suksess.

(Kilde: https://www.reliablesoft.net/adwords-vs-seo-which-is-best-for-your-marketing/)

BEST PÅ SEO OG NETTSIDE DESIGN

Legg inn dine kommentarer

Kommentarer