Hvorfor landingssider er en uunnværlig del av online markedsføring

av Jeffrey Spronk

Alle markedsførere vet at når du har gjort alt det harde arbeidet for å få besøkende til nettstedet ditt, er det neste store steget å konvertere dem til potensielle kunder for din bedrift. Men hva er den beste måten å få dem til å konvertere? Da trenger du landingssider på din nettside!

Du trenger landingssider på din nettside!

Landingssider er hjertet og sjelen til markedsførere

Landingssider er hjertet og sjelen til markedsførere for å skaffe potensielle kunder, så hvorfor er landingssider så lite brukt? Grunn nummer 1 at bedrifter ikke bruker landingssider er fordi de ikke vet hvordan man setter opp en landingsside eller at de er for travelt med kjernevirksomheten. 

Hva er en landingsside?

En landingsside er en nettside om et spesielt tema som fanger informasjon om potensielle kunder med f. eks. bruk av et (kontakt)skjema. Med andre ord, oppfordrer landingssider at en besøkende gir deg sin personlig informasjon på en eller annen måte. Dessverre er de fleste nettsteder ikke bygget av web-designere med markedsføring ferdigheter. Dette resulterer i dårlig optimaliserte sider som ikke forplikte seg til noen ting.

En god landingsside vil målrette et bestemt publikum, f.eks. en e-postkampanje som fremmer en spesiell bok eller besøkende som klikker på en annonse som fremmer ditt kommende foredrag. Du kan også bygge landingssider som lar besøkende å laste ned et gratis produkt, slik e-bøker, presentasjoner eller innløse andre tilbud som f. eks. gratis prøvevarer og rabattkuponger for ditt produkt.  

Med å opprette landingssider kan du nå målgruppen, tilby dem noe av verdi, og konvertere en høyere prosentandel av de besøkende, mens du fanger nyttig informasjon om hvem de er og hva de liker. 

Nøkkelen er å gjøre det enkelt for potensielle kunder å finne landingssider gjennom ulike markedsføring kanaler som f. eks. sosiale medier, nyhetsbrev eller Google Adwords.

4 grunner du trenger landingssider

1. Utvider eksponentielt muligheten at folk finner deg via søkemotorene.
2. Gir en bedre brukeropplevelse fordi du gir besøkende nettsider skreddersydd for akkurat det de leter etter.
3. Høyere konvertering fordi du gir besøkende sider fokusert på nøyaktig hva de søkte på.
4. Flere muligheter for folk til å lenke til innholdet av landingssiden. (Flere koblinger betyr mer myndighet for ditt nettsted og bedre søkemotor rangeringer.)

7 viktige komponenter av en effektiv landingsside

1. Overskrift
En god overskrift avgjør om teksten din blir lest eller ikke. Mennesker er av natur egoistiske, og vi vil alltid vite «what`s in it for me» før vi investerer tid og i å lese en artikkel. Unngå å henge deg opp i egenskapene – bedre å fokusere på fordelene. Overskriften skal skape oppmerksomhet (attention).

2. Design
Utformingen av landingssiden må være ren uten unødvendig forstyrrende elementer. Tenk på hvilken målgruppe du skal kommunisere med og sørg for at designet er tilpasset dem. Alt annet enn hovedfokus bør ikke være på landingssiden. Unngå masse bilder, videoer og lenker som tar kunden vekk fra besluttningen du ønsker at de skal ta.

3. Tekst
Skriv kortfattet tekst som tydelig kommuniserer hvordan ditt produkt eller tjeneste kan løse et problem for kunden og hvorfor den besøkende skal ta kontakt. Tenk på målgruppen du henvender deg til og forsikre deg om at du bruker et språk som er naturlig for dem. Hva er unikt og spesielt med ditt produkt eller tjeneste? Unngå skrivefeil.

4. Handling
En god oppfordring til handling (Call to Action) gjør hele forskjellen på om landingssiden din blir en suksess. En CTA er som oftest knappen den besøkende trykker på for å utføre den ønskede handlingen. Sørg for at knappen er godt designet og godt synlig. Teksten på knappen må oppfordre til handling og være tydelig på hva som skjer når den trykkes på. Unngå «Klikk her» og lignende.

5. Kundereferanse (testimonials)
Få med noen referanser fra dine eksisterende kunder. spørr de et par åpne spørsmål, for å få naturlige svar.  Be om å få bruke bilde og navn for å oppnå tyngde og seriøsitet.

6. Sporing
Sporing er avgjørende for å vite hva du driver med. For å se hva de besøkende gjør fra landingssiden, hvor de kommer fra osv. De5ign kan hjelpe deg med å bruke Google Analytics og Facebook Pixel. Google Tag Manager forenkler implementeringen. Informasjonen bruker du til å optimalisere siden din og gjøre endringer slik at du møter målgruppens handlingsmønster for å oppnå høyere konverteringsrate.

7. Testing
Test forskjellige varianter av landingssiden – ofte kalt A/B-testing. Med små endringer på hver utgave – f.eks. forskjellig CTA, fargevalg, bilde osv. Etter en stund kan du se hvilke som fungerer optimalt og hvilke som ikke gjør det. Da kan du styre mer trafikk dit.

Enkelt sagt, jo flere landingssider du lager, jo flere muligheter du har til å konvertere besøkende til potensielle kunder. La De5ign gjøre forskjellen. Vi er nysgjerrig hva ditt neste prosjekt er!

Starte nettbutikk? Hva bør jeg tenke på? 

Vi kan bidra til at din nettside skaffer deg flere kunder! 

 

Legg inn dine kommentarer

Kommentarer

  • Ingen kommentarer funnet