Søkemotoroptimalisering (SEO)

av Jørgen Aschjem

Verktøyene De5ign bruker gjør at siden vil rangere høyt. Ønsker du å bli øverst på Google så har vi et eget program for dette.

 Google-seo

Google er viktigst

Google er den største søkemotoren på nettet, så det er viktig at ditt nettsted er å finne på Google. Det kan du ordne med å registrere deg hos dem. Det er første bud.

Tålmodighet!

Det tar gjerne flere uker fra du registrerer deg, til sidene dine begynner å dukke opp på Google.

Men det hjelper ikke bare å være registrert!

Hvis websiden din kommer opp på side 40 hos Google, kommer ingen til å finne deg allikevel. Det er viktig at du kommer opp på første eller andre (til nød tredje) siden hos Google. Ideelt sett kommer du opp blant de tre-fire første treffene når folk søker på stikkord som er relevante for ditt nettsted.

Men Google katalogiserer millioner av nettsteder. Hvordan skal du komme deg inn på førstesiden?

For å holde rede på hvordan dine nøkkelord ligger an hos Google, og hvordan de flytter seg, kan du bruke det fantastiske, gratisverktøyet "Free Monitor for Google" fra CleverStat.com. (De har også andre produkter for å finne gode AdSense-ord, og holde rede på hvordan du ligger an i andre søkemotorer.)

Så hvordan kommer du deg inn på førstesiden hos Google?

Først må du sørge for at du har gode sider, mange om samme tema, at de er utfyllende og hjelper dine besøkende. Du må rett og slett sørge for at dine websider er nyttige.

Så går du til The Open Directory Project - en menneskelaget web-katalog, hvor hvert enkelt site som får være med er håndplukket av en editor. Finn den kategorien som passer best for ditt nettsted (for norske siter betyr det at du uansett må legge deg i en underkategori av World / Norsk - kategorien.

Vær sikker på at du har lest alle retningslinjene før du sender linken din avgårde.

Tålmodighet!

Det tar gjerne noen uker før siten din er med i katalogen, hvis den i det hele tatt blir godkjent. Men hvis du har fulgt retningslinjene over, burde den bli det.

Når siten din først er linket til fra The Open Directory Project, blir den plutselig linket til fra hele verden. En lang lang rekke av søkemotorer og kataloger bruker The Open Directory Project sin katalog. Google bruker den.

Og her er endelig løsningen på spørsmålet over. Når du blir linket til fra så mange steder, blir du rangert høyere hos Google. Google prøver nemmelig også å finne ut om nettstedet ditt er nyttig, så jo flere indikasjoner på det, jo bedre. At mange linker til deg er en slik indikasjon. Hvis du i tillegg har valgt et lurt navn, blir det lett å komme først hos Google.

Da gjenstår det bare at du også velger gode navn til hver enkelt av sidene dine. Hver side bør være spesifik, den bør bare omhandlet ett tema. Og sidens tittel bør oppsummere dette temaet, spesifikt, i to ord. Hvis sidene er på engelsk anbefales gjerne tre ord, men med norske sider holder det med to. Ett er for lite, tre er unødvendig mange.

Grublis

Et lite problem i den sammenhengen: Mange fraser er to ord på engelsk, men ett på norsk, fordi norsk bruker samskriving mer enn særskriving. Så mens det heter "love poems" (to ord) på engelsk, heter det "kjærlighetsdikt" (et ord) på norsk. Du må eksperimentere litt for å se hva slags ord som får deg høyt opp på listene hos Google, men jeg har ofte funnet at et slik sammensatt ord er like godt som to.

Hvis du driver et nettsted du vil tjene penger på, trenger du å drive mer avansert trafikk-bygging.

Du burde uansett gjennomføre skrittene over for å få en jevn tilgang av besøkende. Men det er ikke nok, hvis du er interessert i å bygge opp nettsider du kan tjene godt på -- kanskje godt nok til å leve av – Da trenger du ikke bare trafikk, men relevant trafikk som er villig til å kjøpe, såkalt "varm trafikk".

Ikke la penger ligge igjen på bordet, finn ut hvordan du skaper varm trafikk.

Verktøy
Free Monitor for Google" fra CleverStat.com

Linker
Google AdWords vs. SEO - Hvilken er best for din markedsføring?
BEST PÅ SEO OG NETTSIDE DESIGN

Bli sett med avansert SEO!